Aktualitások
2024. október 31.
Ügyfélkapu +
2025. január 16-tól már csak az “ügyfélkapu+“ szolgáltatással lesz elérhető az emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás, amely emeli az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét.
Teljes körű, mindenre kiterjedő leírást a www.magyarország.hu oldalon lehet olvasni, itt:
https://mo.hu/szuf_hir?id=f020fb1a-3353-4ae8-8ddb-ff7ca64ccbbd&fbclid
A cikk végén kapcsolódó dokumentumként letölthető a NISz Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt felhasználói leírása.
A leírás mindenre kiterjedő, felhasználóbarát, közérthető. Az új rendszer használata egyszerű, könnyen kezelhető.
2024. szeptember 22.
Adószámmal rendelkező magánszemély vagy egyéni vállalkozó
Adóköteles tevékenységet csak adószámmal rendelkező adózó folytathat.
Az adójogszabályok nem tartalmaznak konkrét előírásokat arra vonatkozóan, hogy mely tevékenységek végezhetők adószámos magánszemélyként, illetve mely tevékenységek végzése esetén kötelező az egyéni vállalkozói minőség.
A magánszemély tevékenységét végezheti egyéni vállalkozóként, vagy adószámmal rendelkező magánszemélyként. Ennek kiválasztásáról a magánszemély dönt, de a jogszabályi előírásokat figyelembe kell venni. Ha a folytatni kívánt tevékenységre vonatkozó jogszabály nem teszi kötelezővé az egyéni vállalkozói minőséget, akkor a tevékenység adószámos magánszemélyként is végezhető.
Olyan „lista” azonban, mely taxatíve, vagy akár általános jelleggel meghatározná a csak egyéni vállalkozás keretében végezhető tevékenységeket, nem áll rendelkezésre.
Az elért bevétel nagyságrendje sem befolyásolja, hogy mely formában végezhető a tevékenység.
A 2009. évi CXV. egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló törvény 2. § (1) bekezdése szerint „Magyarország területén természetes személy a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerinti letelepedés keretében üzletszerű – rendszeresen, nyereség- és vagyonszerzés céljából, saját gazdasági kockázatvállalás mellett folytatott – gazdasági tevékenységet egyéni vállalkozóként végezhet.”
Viszont a gazdasági tevékenység és a vállalkozási tevékenység fogalmai a tartalmi jegyek (üzletszerűség, rendszeresség) tekintetében átfedik egymást és ezek végzését az adójogszabályok nem kötik meghatározott formához. Tehát vállalkozóként elismert forma az is, ha a magánszemély nem egyéni vállalkozóként, hanem adószámos magánszemélyként folytatja a tevékenységét azzal, hogy adószám kiváltására kötelezett. Ezt erősíti meg az Önálló vállalkozók tevékenységi jegyzéke bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 36/2011. (XII. 23.) KIM rendelet 1. § (2) bekezdés c) pontjában található rendelkezés is, melynek értelmében: „… önálló vállalkozónak kell tekinteni többek között az adószámmal rendelkező, az általános forgalmi adó hatálya alá tartozó magánszemélyeket, az adószám kiváltására kötelezett magánszemélyt.”
2024. május 16.
A KÖNYVELŐVÁLTÁSRÓL
A könyvelőváltás nem egyszerű döntés a vállalkozó életében, viszont elégedetlenség esetén előbb-utóbb szükséges megoldani ezt a problémát, mivel a nem megfelelő könyvelés komoly károkat okozhat a vállalkozásban.
Aminek jól kell működni:
- könyvelési szerződés megléte, az abban foglaltak betartása mindkét fél részéről, számlaadás,
- a könyvelő saját ügyfélkapujának használata, az ügyfél által adott meghatalmazással,
- naprakész és jogtiszta könyvelési rendszerek és szakmai információk, megfelelő tájékoztatás, titoktartási nyilatkozat,
- a könyvelő elérhetősége, folyamatos kommunikáció,
- jogszabályi változások figyelemmel kísérése, megfelelő időben való közlése, magyarázata.
A könyvelőváltás folyamata:
- az új könyvelő kiválasztása: több ajánlatot érdemes végignézni, személyes konzultáción megbeszélni a részleteket,
- jelenlegi könyvelés felmondása, érdemes írásban felmondani a nézeteltérések elkerülése végett,
- számlák, iratok rendezése és átadása az új könyvelőnek,
- a folyamatban lévő ügyeket át kell beszélni,
- a céges iratokat is át kell adni: az aktuális társasági szerződést, a bankkivonatokat, munkaügyi iratokat, szerződéseket, stb.,
- a számviteli szabályzatokat is át kell adni, ilyenek a számviteli politika, számlarend, számlatükör, pénzkezelési szabályzat, GDPR szabályzat, stb.,
- a korábbi évek általános dokumentumai: főkönyvi kivonatok, naplók, beszámolók, leltárak.
Könyvelőt váltani az év bármely időszakában lehet! Az új könyvelő segíteni fog az egész folyamatban, az átadás-átvétel zökkenőmentes lebonyolításában.
2024. május 02.
Adókedvezmények a személyi jövedelemadóban
(adóalapot csökkentő kedvezmények)
Alapelv (1995. évi CXVII. személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. §. (3) bekezdés): “A magánszemély minden jövedelme adóköteles. Ettől eltérő szabályt, az adóból kedvezményt a kivételes célok érdekében – e törvény alapelveinek figyelembevételével – csak törvény állapíthat meg. Az adó alapja az adóköteles bevételből megállapított, e törvény rendelkezései szerinti levonásokkal csökkentett jövedelem és az adóalap-növelő tételek összege.”
Az adóalap csökkentés összege:
- 4 vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye (jogosultsági időszakban megszerzett bérnek minősülő jövedelem)
- 25 év alatti fiatalok kedvezménye (bérnek minősülő jövedelemre, 2024-ben jogosultsági hónaponként maximum 576.600 Ft jövedelemre. Adóévenként legfeljebb a jogosultsági hónapok számának és a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozóan közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkeresetnek a szorzata)
- 30 év alatti anyák kedvezménye (bérnek minősülő jövedelemre, 2024-ben jogosultsági hónaponként maximum 576.600 Ft jövedelemre. Adóévenként legfeljebb a jogosultsági hónapok számának és a tárgyévet megelőző év július hónapjára vonatkozóan közzétett nemzetgazdasági szintű bruttó átlagkeresetnek a szorzata)
- személyi kedvezmény (jogosultsági hónaponként a minimálbér egyharmada 100 Ft-ra kerekítve, 2024-ben 88.900 Ft)
- első házasok kedvezménye (jogosultsági hónaponként 33.335 Ft)
- családi kedvezmény (1 eltartott esetén 66.670, 2 eltartott esetén 133.330, 3 eltartott esetén 220.000 Ft csökkenti az összevont adóalapot)
Az 1995. évi CXVII. személyi jövedelemadóról szóló törvény 29/A. §.-tól 29/G.§-ig alapján.
A jogosultságokat és egyéb feltételeket minden esetben külön vizsgálni szükséges az adókedvezmény érvényesítéséhez.
2024. március 22.
Az elektromos autók adózása, kedvezmények
- gépjárműadó: a nyilvántartás szerinti tulajdonosok mentesülnek a gépjárműadó megfizetése alól
- cégautóadó: a gazdasági társaságoknak nem kell cégautóadót fizetniük a tulajdonukban álló, vagy általuk lízingbe vett autók után
- regisztrációs díj: a forgalomba helyezéskor nem kell regisztrációs díjat fizetni (a régebbi hibrid autókra ez a kedvezmény nem vonatkozik!)
- visszterhes vagyonátruházási kedvezmény: az elektromos autók adásvétele esetén ezt az illetéket nem kell megfizetni
- elektromos tehergépjárművek töltésekor a töltés Áfá-ja levonható
- társasági adó kedvezmény: érvényesíthető az energiahatékonysági célokat szolgáló felújítási, beruházási kedvezmény
2024. március 19.
Részletekben is fizethető a gépjárműadó
Kire vonatkozik?
Ez a tájékoztatás a gépjárműadó fizetésére kötelezett természetes személyekre vonatkozik.
Hogyan kérhető a részletfizetés?
Évente egyszer, június 30-ig lehet illetékmentesen részletfizetési kérelmet benyújtani a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV). A NAV a részletfizetést az adott évben előírt éves gépjárműadóra engedélyezheti, aminek nyomán az adó legfeljebb öthavi pótlékmentes részletben fizethető meg.
Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezett adózó automatikus részletfizetési kérelmét elektronikusan nyújthatja be az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) az AUTRESZ-kérelmet kiválasztva, illetve az ÁNYK-programban a FAM01 elnevezésű űrlapon.
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezett adózó papíron is benyújthatja kérelmét.
A határidő után küldött kérelmek nem teljesíthetők.
Hogyan bírálja el a kérelmet a NAV?
A kérelmező akkor jogosult a részletfizetésre, ha
- természetes személy,
- évente egy alkalommal és
- adott évre előírt gépjárműadójára kéri azt, valamint
- kérelme határidőn belül érkezett.
Ha a törvényi feltételek nem teljesülnek, a NAV a kérelmet elutasítja, illetve ha az adózó a kérelmet határidőn túl nyújtja be, a NAV a kérelmet visszautasítja, azonban ezen kívül nem vizsgálja sem a fizetési nehézség okát, sem annak tartós vagy átmeneti jellegét.
Az adózó automatikus fizetési kérelmének helyt adó döntés ellen nem lehet fellebbezni.
Mi történik, ha valaki nem fizeti meg a részleteket?
Ha az adózó az esedékes részletet nem fizeti be határidőben, a részletfizetési kedvezmény érvényét veszti, és a tartozást egy összegben kell megfizetnie. Ekkor a NAV a fennmaradó tartozásra az eredeti határidőtől késedelmi pótlékot is felszámít.
Azonban még ilyenkor is lehet „hagyományos” fizetési könnyítést kérni, amelynek részletei az Információs füzetek – 2023 oldalunkon, a 30.2. számú „Fizetési kedvezmények magánszemélyeknek és egyéni vállalkozóknak” című füzetben olvashatók.
Hivatkozások:
Az Art. 199. § (3) bekezdése alapján.
Az Art. 198. § (1)-(7) bekezdései szerint elbírálandó fizetési könnyítési kérelem
Papír alapú kérelem formája
Tárgyévi gépjárműadót érintő részletfizetési kérelem természetes személyek részére
1. Azonosító adatok
*Adózó neve:……………………………….........…..
*Lakcíme: ………………..…………………........…..
Adóazonosítója: ……………………........………..
Ön nem kötelezett elektronikus kapcsolattartásra, így papíralapú automatikus részletfizetési eljárást kezdeményez, ezért kérem jelölje meg, hogy mely címre kéri az iratok postázását!
……………………………………………….…........…...
2. Kérelem
**Kérem, hogy az Art. 199. § (1a) bekezdésében foglaltak alapján a tárgyévben előírt éves gépjárműadó-fizetési kötelezettségemre ……. (maximum 5) havi pótlékmentes részletfizetést engedélyezzenek.
Nyilatkozom, hogy a részletfizetési kedvezménnyel kapcsolatos tájékoztatást elolvastam, az abban foglaltakat tudomásul veszem.
Kelt,__________,_____(év)_____(hónap)___(nap)
……………………….....................……………..
adózó (meghatalmazott) aláírása***
* Az egyértelmű azonosításhoz olvashatóan, nyomtatott nagy betűkkel kérjük kitöltetni!
** Ha nem jelöli meg a kérelmezett részletek számát, vagy 5 hónapot meghaladó futamidőt tüntet fel, akkor a NAV a kérelmet 5 havi futamidőre bírálja el.
*** Eseti meghatalmazás esetén kérjük csatolni a kitöltött meghatalmazást is
2024. március 7.
Mi a mentorálás?
A vállalkozói mentorálás (adószakértői mentorálás) egy olyan folyamat, amelyben egy tapasztalt vállalkozó segít egy vállalkozás indításában vagy növekedésében. A mentorált tanácsokat kap a stratégiáról, pénzügyi tervezésről. Segít a vállalkozás sikeres és fenntartható működésében.
A mentorálás gyakorlati tudást, támogatást nyújt a vállalkozás üzletvitelében, és útmutatást ad a célok eléréséhez, ennek kapcsán a vállalkozói gondolkodásmód kialakításában is közreműködik.
Mindezekből látható, hogy ez az együttműködés hosszabb távú, bizalmi partnerség a felek között.